tiistai 12. toukokuuta 2009

Kuluttajan oikeudella

Äijälle ostettiin viime vuoden heinäkuussa sykemittari. Mittari oli silloin tarjouksessa, koska kyseessä oli "vanha", poistuva malli. Kotona todettiin, ettei mittari ota yhteyttä sykevyöhön ollenkaan, joten ei kun vaihtoon. Kaupasta annettiin heti uusi tuote tilalle ja testattiin jo paikanpäällä, että se toimii. Viime aikoina tämä mittari on taas temppuillut. Näyttää ihan mitä huvittaa. Jos näyttää. Kävin viime viikon keskiviikkona kaupassa, josta mittari ostettiin ja otin sen taas mukaani. Kerroin myyjälle että taas on ongelmia ja kahden viikon päässä siintää maraton eli tarttis saada toimiva mittari. Kyseinen malli on siis jo myyty loppuun eli vaihto ei onnistunut heti siinä. Kauppiaan täytyi kysyä mittarin edustajalta, että mitä saavat tehdä ja koska kello oli yli neljä, se ei onnistuisi ennen seuraavaa päivää. Siihen en suostunut, että olisivat lähettäneet mittarin edustajalle ja sieltä olisi joskus tullut mittari korjattuna tai uusi tuote tilalle. Aikaa kun ei ollut kuin se kaksi viikkoa. Sovittiin sitten niin, että soittavat seuraavana päivänä ja silloin olisi saatava tilalle uusi mittari tai kauppa purettava.
Edustaja soittikin seuraavana päivänä ja lupasi laittaa korvaavan tuotteen heti postiin. Eilen se sitten tuli. Kyseisen valmistajan uusin sykemittarimalli kaikilla mahdollisilla hienouksilla varustettuna. Ja vielä juomapullo kaupan päälle. Hyvähyvä! Tämän mallin ovh-hinta on nelinkertainen siihen verrattuna mitä vanhasta maksettiin. Täytyy todeta, että tämä "hyvitys" pompsautti meidän taloudessa uppoamassa olleen merkin mielikuvan aika reilusti takaisin pinnalle.
Toivottavasti nyt sitten vaan toimii.

Toinen palautusprosessin alla oleva tuote on minun emit (rastien leimaus- ja ajanottovempula). Ostin sen kolmisen viikkoa sitten. Kaksi ensimmäistä suunnistuskertaa toimi oikein hyvin. Viime viikon maanantain rasteilla maalissa siitä ei saatu mitään ulos. Tulospalvelun järjestelmä ei tunnistanut korttia ollenkaan. Kävin testauttamassa sen suunnistajan kaupassa ja siellä tuntui toimivan ihan hyvin. Epäilin, että olin vain lähdössä nollannut sen huolimattomasti. Torstaina rasteilla toimi taas hyvin. Mutta eilen maanantainrasteilla sama ongelma tuli eteen. Lähdössä oikein tuijottamalla tuijotin nollausvalon välähtelyä, eikä siinä ollut mitään häiriötä. Maalissa ei koko korttia näkynyt järjestelmässä. Koitettiin kolmella eri laitteella mutta ei. Tulospalvelukin alkoi jo epäillä oman järjestelmänsä toimintaa ja yhteensopivuutta uusien korttien kanssa. Kaverillani on kuitenkin sarjanumeroltaan viereinen emit niin tuskin vika siinäkään on. Huomenna siis taas suunnistajan kauppaan ja emit vaihtoon. Onneksi siinäkin on viiden vuoden takuu. On vaan erikoista, että jossain toimii ja toisaalla ei. Iltarastien tulospalvelukin pyysi saada tiedon, mikäli selviää, mistä vika johtuu.

2 kommenttia:

  1. Siistiä, että joku firma ymmärtää hyvän asiakaspalvelun päälle. Liian usein tarjotaan joko ei mitään palvelua tommosessa tilanteessa tai sitten just se, että jätä tähän, saat takasin kun saat. Mikähän mittari mahtoi olla muuten kyseessä?

    VastaaPoista
  2. Joo, tosta jäi kyllä todella positiivinen mieli. Alkuperänen mittari oli Suunnon T4 ja tää uus on T6C.

    VastaaPoista