torstai 29. syyskuuta 2011

Liikennöintiä Kiinan malliin


Mikäli haluat eroon esimerkiksi lentopelosta, tervetuloa tutustumaan Kiinan liikenteeseen. Minua ei ainakaan pelota tämän jäljiltä enää mikään muu liikenne. Tää on jotain aivan käsittämättömän kamalaa. Se ei ole tie eikä mikään, jossa ei ole vähintään kolmea kaistaa yhteen suuntaan. Tosin kaistat ja suunnat ovat merkityksettömiä. Kaistojen välissä voi ajaa ihan yhtälailla kuin kaistallakin. Eikä aina ole väliä suunnallakaan. Tosin kaistamaalauksetkin sen jo kertovat, kuten alla olevasta kuvasta näkyy. Mopoja, joita on äärettömän paljon, ei koske mitkään säännöt. Niillä voi ajaa kadulla ja suojatiellä ja mihin suuntaan hyvänsä. Tai vaikka vastakarvaan poikittain tien yli. Turistina kävellen liikkumista ei ainakaan helpota se, että mopot ovat täysin äänettömiä.

 Suojatien toisella puolella toiseen suuntaan ja toisella toiseen.

Kai täällä jonkinlaisia nopeusrajoituksiakin on, mutta niiden noudattaminen onkin sitten ihan eri juttu. Yleisenä tapana tuntuu olevan kaasu tai jarru pohjassa meininki. Välimallit on turhia.

Ohittaminen sujuu näppärästi. Ohi mennään sieltä mistä parhaiten ja nopeimmin päästään. Pimeällä ohittaessa pitää vilkuttaa valoja reilusti ennen ohitusta ja koko ohituksen ajan. Koska liikennettä on runsaasti, valoja vilkutellaan käytännössä koko ajan. Markkinarako valokatkasijoiden varaosamyyjänä! Vilkun käyttö ohittaessa on täysin mielialasta ja hetkestä kiinni. Välillä vilkutetaan, välillä ei ja välillä vilkku on päällä koko ajan johonkin suuntaan.

Risteystä lähestyttäessä soitetaan torvea. Erityisesti mikäli risteyksen lähettyvillä on joku toinen tien käyttäjä. Torvimusiikki soi koko päivän toimistollakin, kun ikkunat on auki.

Mopoja ja autoja on mitä erikoisemman näköisiä käpästyksiä. Jotkut itse rakennellun näköisiä, jotkut suoraan 50-luvulta ja jotkut viimeistä huutoa olevia luksusmalleja. Takseissa kuljettaja on suojattu joka suunnasta muovilevyillä. Turvavöiden käyttö on useimmissa autoissa tehty hankalaksi, jopa mahdottomaksi. Penkki on joko suojattu erilaisilla kankailla tai turvavyön vastakappaleita ei löydy mistään.

Kuljetin

Sivummalla isoista kaupungeista kadut on viivottimella vedettyjä suoria baanoja. Shanghaissa ohitustiet on rakennettu kaupungin yläpuolelle pilareiden varaan.

 Suoraan ja pitkään
  
Vielä en ole löytänyt yhtäläisyyksiä Suomen liikenteeseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti